رندرفارم چیست ؟

اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹وبلاگ


در حال حاضر بسیاری از فیلم های سینمایی، دارای جلوه های بصری کامپیوتری هستند و کمپانی های بزرگ و کوچکی در سرتاسر دنیا وجود دارند که فیلم های کوتاه و بلند انیمیشن و تیزرهای  تبلیغاتی و موزیک ویدئو ها و کلیپ های ویژه شبکه های اجتماعی  تولید می کنند. چه بسا خود شما یکی از  کسانی هستید که در حوزه جلوه های ویژه یا انیمیشن و یا موشن گرافیک فعالیت می کنید و یا  علاقمند به این  حوزه هستید.   از این  جهت  امیدواریم  این مطلب برای شما  مفید واقع شود.

تعاریف مختلف رندرفارم  
یک مجموعه رندر فارم معمولا از یک سیستم مادر یا Master به همراه تعداد بسیار زیادی سیستم های دیگر به عنوان Node و یا Slave (یا Client) تشکیل شده است. وظیفه سیستم Master مدیریت و کنترل سیستم های Slave یا Node های رندر و همچنین محول کردن وظیفه رندر به آن سیستم ها میباشد. عموما در سیستم های Slave به دلیل اینکه آنها تنها وظیفه رندر کردن را برعهده دارند از CPU و RAM مناسب استفاده میکنند ، در این سیستمها نیازی به کارت گرافیک قدرتمند و یا حتی مانیتور و کیبورد نیست ، تمام تنظیمات از طریق سیستم مادر انجام شده و از طریق شبکه به Node های رندر منتقل میشوند. به سادگی میتوان از طریق سیستم Desktop Monitoring وارد تک تک سیستم های Node شد و در صورت لزوم تنظیمات مربوطه را انجام داد. بنابراین درکل میتوان گفت که شبکه بندی سیستم های رندر فارم را معمولا با یکی از دو روش زیر انجام میدهند.

رندر فارم یا مزرعه رندرگیری به شبکه‌ای از کامپیوترها گفته می‌شود که برای رندر کردن «تصاویر خلق شده به وسیله کامپیوتر» (Computer-Generated Imagery) یا CGI طراحی شده‌است. رندر فارم بیشتر برای جلوه‌های ویژه فیلم‌ها، انیمیشن و پردازشات دسته‌ای افلاین و غیر بی‌درنگ (غیر ریل تایم) استفاده می‌شود و با «رندر وال» یا «دیوار رندرگیری» که برای رندرینگ ریل تایم استفاده می‌شود، متفاوت است. به‌طور معمول رندر تصاویر سه بعدی و انیمیشن‌های با کیفیت بالا برای یک کامپیوتر بسیار زمان بر است و برای این کار از شبکه‌ای از کامپیوترها که به «رندر فارم» معروف است استفاده می‌شود. یک رندر فارم را می‌توان ابر کامپیوتری در نظر گرفت که از اتصال چندین کامپیوتر به هم ایجاد شده‌است و بیشتر در زمینهٔ پردازشات دسته‌ای و موازی قدرتمند است.

رندر تصاویر یک فعالیت «قابل موازی کاری است» است، چنان‌که هر فریم به‌طور معمول می‌تواند به‌طور مستقل از دیگر فریم‌ها رندر شود (یا حتی یک فریم به وسیله چند پردازنده). در طول سال‌ها، پیشرفت در قدرت محاسبه اجازه داده‌است که زمان رندر را کاهش دهیم؛ هرچند که افزایش قدرت کامپیوترها همواره با افزایش انتظار از کیفیت تصاویر همراه بوده‌است. افزایش کیفیت و وضوح تصاویر باعث می‌شود که پروسه رندرینگ نیز به نسبت طولانی‌تر و سنگین تر شود و به همین دلیل باید سخت‌افزار خود به نسبت برای آن قدرتمند تر کنیم. در رندر فارم‌های بزرگ باید از متدهایی استفاده کنیم که پروسهها را به‌طور خودکار بین پردازنده‌ها تقسیم کند. به این گونه نرم‌افزارها «مدیر صف» یا queue manager می‌گویند.

در پروژه های بزرگ رندرینگ تصاویر رایانه ای به صورت انیمیشن و یا فیلم، و یا پردازش و محاسبات بسیار سنگین ریاضی، فیزیک، مکانیک ، هواشناسی و …  تنها راه کار موجود در دنیا استفاده از قدرت چندین سیستم به صورت همزمان است. رندرفارم، عنوانی است که در سالهای اخیر به کرات نام آن را شنیده اید و وقتی صحبت از یک render farm می شود، مجموعه ای عظیم از نظر پردازشی را تداعی خواهد کرد.

رندر فارم یا مزرعه رندرگیری به شبکه‌ای از کامپیوترها گفته می‌شود که برای عملیات رندرینگ “تصاویر خلق شده به وسیله کامپیوتر (Computer-Generated Imagery) که به آن CGI نیز گفته می شود در نرم افزارهای سه بعدی و پردازش تصویر مورد استفاده قرار میگیرد.

رندر فارم بیشتر برای رندرینگ فریم های سنگین جلوه‌های ویژه فیلم‌ها، انیمیشن و پردازشات دسته‌ای افلاین به صورت RealTime و NonRealtime استفاده. به طور معمول رندر تصاویر سه بعدی و انیمیشن‌های با کیفیت بالا برای یک کامپیوتر بسیار زمان بر است و برای این کار از شبکه‌ای از کامپیوتر‌ها که به “رندر فارم” معروف است استفاده می‌شود.. یک RenderFarm ، یک مجموعه بزرگ از سی پی یو ها و گرافیک های پردازشی و رندرینگ می باشد.

یک رندر فارم (Render Farm) را می‌توان ابر کامپیوتری در نظر گرفت که از اتصال چندین کامپیوتر ویژه به هم ایجاد شده‌ است و بیشتر در زمینه ی پردازشات دسته‌ای و موازی کاربرد دار

رندر  در  فرآیند تولید تصاویر بوسیله کامپیوتر  (جلوه ویژه بصری، انیمیشن، بازی های رایانه ای، واقعیت مجازی و …) به معنای  خروجی نهایی از آخرین تصویر تولید شده می باشد. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه موتورهای رندر و سخت افزارهای موجود می­توان رندرینگ را به دو شاخه مبتنی بر CPU و GPU تقسیم بندی کرد که مقایسه آن در این مقاله نمیگنجد و و در مطلبی متفاوت این موضوع را دنبال خواهیم کرد .  هم اکنون رندر فارم سیمرغ  به عنوان قدرتمند ترین مرکز ارائه خدمات رندرینگ در دو بخش سی پی یو فارم و  جی پی یو فارم  در حال خدمت رسانی به مشتریان عزیز میباشد  

رندرینگ را می توان محاسبه رفتار اشعه های نور و به تبع آن  سایه  ها و بازتاب ها  در فضای سه بعدی تعریف نمود که محاسبه ای پیچیده و زمانبر میباشد. به منظور تبیین زمانبر بودن این فرآیند یک انیمیشن سینمایی را در نظر بگیرید. برای ساخت چنین انیمیشنی باید برای هر ثانیه ۲۵ الی ۳۰ فریم و هر دقیقه حدود ۱۵۰۰ فریم و نهایتا  ۱۳۰ الی ۱۵۰ هزار تصویر(فریم) کنار یکدیگر قرار بگیرد. اگر متوسط زمان رندر هر تصویر را ۲ ساعت در نظر بگیریم (ممکن است برای رسیدن به کیفیت بالا این زمان تا ۴۰ ساعت یا بیشتر هم افزایش یابد)، رندر شدن این انیمیشن با یک کامپیوتر حدود ۳۰ الی ۳۵ سال طول می کشد!!!

به منظور کاهش زمان رندرینگ پروژه های کلان از رندر فارم استفاده می شود. در واقع رندر فارم یک صف چند ده ساله از محاسبات رندرینگ را به تعداد زیادی صف کوچکتر تقسیم نموده و بصورت موازی با تعداد زیادی پردازشگر به انجام می رساند، به نحوی که میتوان به راحتی زمان رندرینگ هر پروژه را به یک هزارم تقلیل داد.
به صورت کلی  در رندر فارم ها چون بقیه سیستم ها قرار است از طریق شبکه ، به فایلهای مربوطه دسترسی داشته باشند ، بنابراین لازم که از لحاظ Permission ، دسترسی لازم به این اطلاعات را برایشان در نظر گرفت.  

 

 استفاده های دیگر رندر فارم  

اگرچه عموما از Render Farm برای عملیات رندرینگ استفاده میکنند ، ولی این تنها مورد استفاده از رندر فارم نیست ، همانطور که گفته شده سیستم رندر فارم متشکل از چندین سیستم کامپیوتر است ، بنابراین میتوان از این سیستم ها برای پردازش موازی برخی از شبیه سازی های داینامیکی نظیر پردازش مایعات یا Flip Simulations استفاده کرد. چراکه محاسبات داینامیکی و فیزیکی نیز مانند عملیات رندرینگ یکی از سنگین ترین مراحل پردازشی در انیمیشن و به خصوص جلوه های ویژه می باشد ، در بین عناصر داینامیکی مختلف مانند Particle Systems ، Rigid/Soft Bodies ، شبیه سازیهای سیالات (گازی و مایع) یکی از سنگینترین و پیچیده ترین محاسبات محسوب میشود. مثلا فرض کنید که با سیستم Flip قرار است حرکت یک آبشار را که متشکل از میلیونها Particle است را شبیه سازی کنید ، در این صورت هم به Ram بسیار زیادی نیاز دارید و هم به CPU بسیار قدرتمند ، اما با کمک سیستم تقسیم پردازش موازی یا Distribution میتوانید محاسبات شبیه سازی را همزمان روی چندین سیستم انجام دهید . البته تقسیم محاسبات داینامیکی برای همه عناصر داینامیکی و همچنین در همه نرم افزارهای سه بعدی امکان پذیر نیست. یکی از نرم افزارهایی که از این امکان بهترین بهره را میبرد و پیشرو در این تکنولوژی است ، نرم افزار Houdini میباشد ، در فیلم زیر یک نمونه پروژه را میبینید که حدود ۱ بیلیون Particle را در برنامه Houdini به صورت Flip Simulation پردازش کرده اند ، با اینکه تعداد ذرات بسیار زیاد است ، ولی با کمک سیستم Distribution توانسته اند این پردازش را تنها در طی ۳ روز انجام دهند !  

 

 

 

  

سرعت ها افزایش یافت

سرعت ها افزایش یافت

🔻سرعت و نرخ ارائه خدمات پردازشی رندرفارم سیمرغ ۱۴۰۲/۰۸/۰۱ ✅خدمات #سیپییو_فارمبر حسب ساین بنچ ساعت - تومان ( Cb.h ) 🔶اولویت بالا با سرعت ۱۷۰۰۰۰ ساین بنچ ساعتبه قیمت هر ساین بنچ ساعت ۷.۱ تومان🔷اولویت متوسط با سرعت ۷۲۰۰۰ ساین بنچ ساعتبه قیمت هر ساین بنچ ساعت ۶.۱...

عوامل موثر در کاهش زمان و هزینه در رندرفارم (قسمت سوم) 

عوامل موثر در کاهش زمان و هزینه در رندرفارم (قسمت سوم) 

از چندی پیش که در برخی پروژه ها شاهد این بودیم که به دلیل عدم اطلاع و تجربه برخی پروژه ها با هزینه های سنگین رندر فارم و زمان طولانی رندر و تبعات آن مواجه میشوند ما در رندر فارم سیمرغ تصمیم گرفتیم تا تجربیات و دانش فنی مان در حوزه رندرینگ و رندر فارم در حوزه تولید...

عوامل موثر در کاهش زمان و هزینه در رندرفارم (قسمت دوم) 

عوامل موثر در کاهش زمان و هزینه در رندرفارم (قسمت دوم) 

شرکت های معماری معمولا در انیمیشن های شبیه سازی پروژه های معماری به دلایل  متعدد  با طولانی شدن زمان رندر و به تناسب آن بالا رفتن هزینه های مربوط به بخش رندر فارم  مواجه میگردند  در بخش اول در مورد  تنظیمات نور و یکی از راه کارها ...

عوامل موثر در کاهش زمان و هزینه رندرفارم (قسمت اول) 

عوامل موثر در کاهش زمان و هزینه رندرفارم (قسمت اول) 

شرکت های معماری معمولا در انیمیشن های شبیه سازی پروژه های معماری به دلایل  متعدد  با طولانی شدن زمان رندر مواجه میشوند. ما قصد داریم تا با استفاده از مجموعه تجارب مان در ندرفارم سیمرغ، موارد دیگری که در پایین اوردن زمان رندر و هزینه رندرفارم موثرند را با شما به اشتراک بگذاریم

محاسبه قیمت در رندرفارم ها به چه صورت است ؟

محاسبه قیمت در رندرفارم ها به چه صورت است ؟

مبنای محاسبه قیمت در  اجاره سرور و خدمات دهی در تمام دنیا بر اساس زمان است یعنی زمان عامل اصلی محاسبات است ممکن است مجموعه های مختلف  قیمت های مختلفی را بر اساس کانفیگی که رندرفارم انها دارد  برای  کارکرد آن سیستم در واحد زمان در نظر بگیرند که...

رندرفارم یعنی خرید زمان به ارزان ترین قیمت

رندرفارم یعنی خرید زمان به ارزان ترین قیمت

برای اشنایی کلی با مقوله رندرفارم و نوع محاسبات آن لازم است که ابتدا یک تعریف کلی از رندرفارم داشته باشیم  رندرفارم ها مجموعه ای از سرور های قدرتمند هستند  که با قدرت پردازش بالایی که نسبت به سرور های تخصصی اداری و خانگی دارند  میتوانند سرعت پردازش را بسیار بالا...

استودیو سیمرغ به جمع سازمان‌های همکار رویازی پیوست

استودیو سیمرغ به جمع سازمان‌های همکار رویازی پیوست

استودیو سیمرغ با سال‌ها تجربه در ارائه خدمات رندرینگ به فعالان صنعت انیمیشن، با ارائه خدمات با شرایط ویژه برای شرکت کنندگان در رویداد رویازی ۲ به عنوان سازمان همکار رویازی معرفی شد . رویازی، اولین رویداد پرتاب(پیچ) انیمیشن در ایران است که …

تیزر یحچال فریز clever

رندر تیزر یحچال فریز clever  به کارگزدانی برادران رحیمی از مشهد مقدس در مرکز خدمات رندرینگ سیمرغ   [aparat id="VXEfi"]    

تیزر مجله سینما رسانه

تولید و رندر تیزر مجله سینما رسانه در استودیوی انیمیشن سیمرغ با کارگردانی و اجرای حسین جوادی - یاسر کرباسچی - سید علی حسینی - محمد طحانی و تهیه کنندگی سجاد جعفرزاده تیزر کامل: http://simorghstudio.com/wp-content/uploads/2022/01/سینما-رسانه.jpg...

سال نو مبارک

سال نو مبارک

«اشتیاقِ» زمان برای رسیدن به بهار، از حرکت بی‌وقفه‌ی آن به سمت بهار مشخص است،

و «اشتیاق» ما برای آوردنِ «بهارِ مردمان» از میزان حرکتمان.

سال نو مبارک

پیلبانی ها سال نو مبارک

پیلبانی ها سال نو مبارک

آن شب که تو در کنار مایی روزست
و آن روز که با تو می‌رود نوروزست

دی رفت و به انتظار فردا منشین
دریاب که حاصل حیات امروزست

پیلبانی ها عیدتون مبارک

ضمن آرزوی سالی خوش سرشار از سلامتی و عزت، موفقیت روز افزونتون رو ارزومندیم

کارنما، رزومه انفرادی مینا جوزی

کارنما، رزومه انفرادی مینا جوزی

https://t.me/karnama_pilbanimation/402 رزومه_انفرادی ۱️⃣نام و نام خانوادگی:مینا جوزی ۲️⃣ حوزه فعالیت: طراحیکاراکتر رئال و فانتزی  #تصویرسازیکودک #نقاشی_دیجیتال #تصویرسازی #طراحی_ui 3️⃣خلاصه سوابق ، فعالیت ها، جوایز و …:نزدیک به ۵ سال سابقه تصویرسازی و نقاشی دیجیتال...

انیماتور موهو

انیماتور موهو

تاریخ اگهی: ۱۴۰۱/۱۰/۵ محل همکاری : دورکاری   #غیرحضوری نوع محصول:انیمیشن ۲ بعدی زمینه همکاری:انیماتور موهو نام خانوادگی سفارش دهنده آگهی:حمید روحانی متن آگهی:   برای یک پروژه سریالی انیمیشن دو بعدیبه تعدادی انیماتور در نرم افزار موهو‌ نیاز داریم.لطفا...

انیماتور موهو

گرافیست مسلط به افترافکت ، فتوشاب، موهو

نوع کار: گرافیست مسلط به افترافکت ، فتوشاب، موهو تاریخ آگهى: ۱۴۰۱/۱۰/۰۶ نوع همکاری: حضوری مکان : #قم متن آگهى:به یک نفر گرافیست نیمه حرفه ای جهت همکاری حضوری نیاز داریم لطفا نمونه کار های خود را به ای دی تلگرام زیر ارسال نمایید.mh_esmati09191986284 کاریابی پیل بان...

انیماتور موهو

فرم استاندارد آگهی کاریابی پیلبان :

کاریابی پیلبان بزگترین و بهترین محلی است برای انتشار آگهی های استخدام نیرو در زمینه های مرتبط با استودیوی های تولید انیمیشن، گیم، تبلیغات، معماری و گرافیک
جمعی تخصصی از قریب به اتفاق فعالین عرصه CG در ایران

کارنما، رزومه انفرادی مینا جوزی

کارنما انیماتور – شیرین بهشتی فام

https://t.me/karnama_pilbanimation/379 رزومه_فردی ۱️⃣نام و نام خانوادگی: شیرین بهشتی فام ۲️⃣ حوزه فعالیت: انیماتور #مدلسازی #ریگ #ریگر #انیمیت #دوبعدی #انیمه_استودیو #موهو ۳️⃣خلاصه سوابق : بیش از چندین پروژه موفق برای شرکت های مختلفو کشور های...

۰ Comments